چاپگر جوهر افشان چیست؟

تبلیغات

تبلیغات

جستجو

جستجو

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

امکانات جانبی

امکانات جانبی

چاپگر جوهر افشان چیست؟

  • 24187


اگر برای خرید چاپگر به فروشگاه های مختلف می روید، سوال اصلی که فروشنده از شما می پرسد این است که آیا چاپگر لیزری می خواهید یا چاپگر جوهرافشان؟ در مقالات قبلی در مورد پرینترهای لیزری توضیح دادیم، حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چاپگر جوهر افشان چیست تا بهترین را بخریم.

پرینترهای جوهرافشان در اواسط دهه 80 وارد بازار شدند، از آن زمان چاپگرهای جوهری پیشرفت‌ها و تغییرات فناوری را دنبال کردند. چاپگرهای جوهرافشان به دلیل کارکرد آسان و قیمت پایین در بازار تجهیزات اداری بسیار محبوب هستند. چاپگرهای جوهرافشان بر اساس نوع عملکرد به دو دسته تک کاره و چند کاره تقسیم می شوند. در پرینترهای چندکاره، دستگاه علاوه بر چاپ، قابلیت فکس، کپی و اسکن را نیز دارد.

یک چاپگر جوهر افشان معمولی می تواند با وضوح پایین 300dpi چاپ کند. در برخی از مدل های چاپگر جوهرافشان، نسخه های تمام رنگی را با وضوح 600 نقطه در اینچ چاپ کنید.

انواع پرینترهای جوهرافشان

چاپگرهای جوهرافشان با توجه به کارایی که دارند به دو دسته خانگی (اداری) و صنعتی تقسیم می شوند. در مثال خانه که در این مقاله توضیح داده شده است، هم عنوان و هم صفحه در حین چاپ حرکت می کنند. اما در چاپگرهای جوهرافشان صنعتی هد ثابت می شود و کاغذ حرکت می کند.

چاپگرهای جوهرافشان چگونه کار می کنند

پرینتر جوهر افشان چاپگری است که قطرات (ذرات) بسیار ریز جوهر را روی کاغذ پخش می کند تا تصاویر ایجاد کند که در واقع عمل پاشیدن جوهر است. در ادامه در مورد نحوه کار یک چاپگر جوهر افشان صحبت خواهیم کرد، این چاپگر ذرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشد تا با اسپری کردن تصاویر را چاپ کند.

ویژگی های قابل مشاهده در خروجی های چاپگر جوهرافشان

دقت بالا

نقاط (ذرات) کوچک هستند به طوری که ضخامت قطر این نقاط بین 50 تا 60 میکرون است.

رنگ های مختلف نقاط و ترکیب آنها برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا

اجزای چاپگر جوهرافشان

تفاوت چاپگرهای جوهر افشان و لیزری در قطعات استفاده شده در آنها نهفته است. صدها قطعه در یک چاپگر جوهر افشان وجود دارد که با هم کار می کنند و میلیون ها قطره میکروسکوپی را روی کاغذ می گذارند. در ادامه به معرفی اجزای سازنده پرینترهای جوهرافشان می پردازیم.

چاپگر اصلی

هد چاپگر جوهرافشان مغز چاپگر محسوب می شود و یکی از مهم ترین قطعات آن است. این قسمت از دستگاه فرآیند پاشیدن قطرات کوچک جوهر را روی کاغذ انجام می دهد. به طور معمول، این کار با یک نازل بسیار کوچک در بالای سر چاپگر انجام می شود. با عبور کاغذ از زیر هد چاپگر، هد یونیت حرکت می کند و این سوزن های ریز که جت نامیده می شوند، جوهر را به صفحه تزریق می کنند.

توپ ها

بسته به عملکرد چاپگر، کارتریج ها نیز به جوهر و لیزر تقسیم می شوند. کارتریج مورد استفاده در پرینترهای جوهر افشان، کارتریج جوهر نامیده می شود و مایع است. این پوسته با توجه به نوع خود به دو قسمت رنگ و پیگمنت تقسیم می شود.

این جوهر برای چاپ یا خشک شدن کاغذ به حرارت نیاز ندارد و به سرعت خشک می شود. کارتریج های چاپگر جوهرافشان اغلب در یک کیت سه رنگ عرضه می شوند که شامل یک کارتریج سیاه و سفید و همچنین قرمز، زرد و آبی است. چاپگرهای جوهرافشان این کیت سه رنگ را با مشکی برای چاپ رنگی ترکیب می کنند. مونتاژ کارتریج یک فرآیند طولانی است که سرعت چاپ یک چاپگر جوهر افشان را کاهش می دهد.

اکثر کاربرانی که از پرینترهای جوهرافشان استفاده می کنند معتقدند که شارژ کارتریج این پرینترها غیرممکن است. این یک تصور اشتباه است، کارتریج های جوهر نیز قابل شارژ هستند، اما کارشناسان به دلیل فرآیند شارژ این کار را توصیه نمی کنند. زیرا هنگام شارژ کارتریج جوهر باید از سرنگ و سوزن حرفه ای برای سوراخ کردن بدنه کارتریج و وارد کردن آن به چاپگر استفاده شود. به دلیل سوراخ های موجود در بدنه، احتمال نشتی جوهر در چاپگر کارتریج وجود دارد. نشت جوهر در چاپگر می تواند باعث آسیب جدی به اجزای دستگاه شود.

موتور پله ای

توجه داشتیم که هد چاپ برای تکمیل فرآیند چاپ باید روی کاغذ حرکت کند. برای حرکت هد روی کاغذ، سیستم هد با موتور پله ای به تسمه متصل می شود و پس از حرکت این موتور، هد نیز با کاغذ حرکت می کند.

مقاوم در برابر چسبندگی

سیستم هد به اهرمی غیر از موتور پله ای نیاز دارد تا سر را از طریق کاغذ حرکت دهد. این میله برای اطمینان از پایداری و استحکام هد هنگام حرکت روی کاغذ استفاده می شود.

سینی ورودی کاغذ

چاپگرها قابلیت های متفاوتی دارند، برخی از این چاپگرها از سینی کاغذ برای تغذیه کاغذ استفاده می کنند و برخی از مدل ها از قابلیت های خودکار استفاده می کنند. موتور تغذیه کننده کاغذ با حرکت دادن مجموعه ای از غلتک ها، کاغذ را به داخل چاپگر می کشد.

فرآیند چاپ روی چاپگر جوهر افشان آوافرهنگ چگونه است؟

در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که فرآیند چاپ در چاپگر جوهر افشان چگونه است؟ پس از فشار دادن دکمه پرینت روی چاپگر، اقدامات مختلفی برای انجام این فرآیند بر روی دستگاه ها انجام می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

پس از فشار دادن دکمه چاپ، اطلاعات سیستم و کامپیوتر به چاپگر می رسد. در این مرحله درایور چاپگر اطلاعات دریافتی از کامپیوتر را دریافت کرده و برای چاپگر ترجمه می کند.

هنگامی که اطلاعات توسط درایور ترجمه شد، نرم افزار بررسی می کند که آیا چاپگر آماده کار است و آن اطلاعات را از طریق پورت به چاپگر می دهد.

یک چاپگر جوهر افشان این اطلاعات را دریافت می کند و سپس آن را در یک بافر ذخیره می کند. مقدار حافظه بافر بستگی به نوع چاپگر دارد.

اگر چاپگر برای مدت طولانی استفاده نشده باشد، دستگاه به طور خودکار هد چاپ را قبل از شروع فرآیند چاپ تمیز می کند. هنگامی که این شش چرخه کامل شد، چاپگر شروع به چاپ می کند.

موتور پله ای برای تغذیه کاغذ و حرکت غلتک ها طراحی شده است. همانطور که غلطک ها حرکت می کنند، کاغذ از مخزن سینی، یا (فیدر) به داخل چاپگر کشیده می شود. تسمه سر را در امتداد صفحه با یک موتور الکتریکی حرکت می دهد. با حرکت استپر موتور، سوزن های نازل جوهر را روی کاغذ پخش می کنند.

در هر مرحله از تزریق جوهر، تعداد زیادی قطره روی کاغذ ریخته می شود و کاغذ کمتر از یک اینچ به سمت جلو کشیده می شود. این روند تا زمانی که چاپ صفحه کامل شود تکرار می شود.

سرعت چاپ در چاپگرهای مختلف متفاوت است و برای اندازه گیری آن از واحد ppm که سرعت چاپ یا تعداد صفحات در دقیقه است استفاده می کنند. این دستگاه در چاپگرهای مختلف بسته به مدل چاپگر، رنگ یا چند کاره متفاوت است.




  • تاریخ ارسال : چهار شنبه 18 بهمن 1402 ساعت: 15:1
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 30
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز :
            بازدید دیروز بازدید دیروز :
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 0
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته :
            بازدید ماه بازدید ماه :
            بازدید سال بازدید سال :
            بازدید کلی بازدید کلی :

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.142.96.146
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

              برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خبر و آدرس khoramnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران

                  درباره ما

                    به وبلاگ من خوش آمدید

                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خبر بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف